onsdag 5 maj 2010

Nu startar jag den här på riktigt.

Nu har jag bestämt mig. Jag kör träningsupplägget över sommaren och lägger hockeyn på vilohyllan ett tag.

På den här bloggen kommer jag att lägga upp träningsupplägg dag för dag, olika scheman, diverse tips och råd om kost och olika bra övningar. Jag kommer diskutera, ventilera och vända upp och ner på begrepp som handlar om träning och kost. Jag kommer låta er hänga med på olika äventyr och ge mig i kast med olika försök och utmaningar. Det här sporrar mig nog mer än vad det kommer att sporra er men jag kör på så får vi se vilka som vill hänga på.

Dagens träningspass utövade jag som alltid i Apalby Friskcenters lokaler på Apalby.
Form av träning: Ben och Mage samt kondition.
Tid: 19.50 - 20.55

Började med ett cykelpass på 10 minuter. Körde tungt för att få igång mig och jag slet verkligen för att hålla uppe tempot. Sista minuten ökade jag styrkan till det högsta. Skön puls när jag övergick till styrketräningen sen. Klart godkänt.

Ben.
Benböj i smithen.
Körde pyramidträning på just den här övningen. Började på en bas på 50kg och låg som mest uppe på 105kg. Så här såg det ut: 50kg/15 rep, 70kg/12 rep, 90kg/10 rep, 100kg/8 rep, 105kg/5 rep.
Kände mig fortfarande alert efter sista repetitionerna men valde att stanna där. Helt klart Väl godkänd insats för dagen.

Legcurl
Legcurl är helvetet på jorden och ingenting jag längtar till. Dock så är det just den som jag måste ta tag i. Bita i det sura äpplet, blunda och bara köra. Det gör ont och det sliter och drar i varje jävla liten del i mina muskler. Jag kör 10 repetitioner gånger 3 på platta 10 (maskinen har 20 plattor) men failar på sista repetitionen då mjölksyran slog till med full kraft. Bra puls på den övningen, så klart godkänt.

Legpress
Efter att jag andats ut så lade jag mig i benpressar maskinen. Här har jag ökat enormt i styrka och jag känner att jag kan ytterligare. Kör på 18:e plattan med 10 reps/3 gånger. Härlig driv i övningen och jag har fortfarande rätt hög puls.

Leg extension.
Jag pressar mina lår ännu mera i Legcurlens raka motsats. Här för jag benen framåt och uppåt i sittande ställning istället för uppåt/bakåt i liggande ställning. Den här övningen lockar fram mjölksyra som socker till getingar och jag failar på de två sista repsen.

Efter ben körde jag magträning i ca 20 minuter för att sen cykla i en kvart innan passet tog slut för den här gången.

Matintaget idag.
Frukost: 2 portioner havregrynsgröt med två mörka skivor bröd. Ost på morgonen.
mellanmål: Två skivor mörkt bröd utan ost tillsammans med två glas vatten.
Lunch: -
Middag: En kebabtallrik med ris med tillhörande sås ca 17.00.
Innan träningen: Två bananer.
Efter träningen: Två port. havregrynsgröt med två skivor mörkt bröd utan ost.

I helgen kommer ni få vara med på ett test samt vara med när jag bestiger björnöbacken för lite intervallsträning. Första gången så det ska bli spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar