söndag 9 maj 2010

Lite anatomi på basnivå. (styrketräning)



"Stora bröstmuskeln eller Musculus pectoralis major är den största muskeln på överkroppens framsida. Den fäster in ena änden på en mycket stor yta i centrum av bröstkorgen och den andra änden i överarmens framsida. Fästet på armen är placerad under deltoideusmuskeln på axeln. Den stora bröstmuskeln tar bland annat hand om armens rörelse i det horisontala planet framåt. Denna muskel ingår i gruppen inåtroterande muskler, tillsammans med m(usculus) latissimus dorsi. Till skillnad från m. pectoralis minor så tar denna muskel hand om själva armens rörelse, och m pectoralis minor ser till axelns position snett neråt framåt."
Allt enligt wikipedias underbara värld.

Som du kan läsa så kan du inte isolera denna muskelgrupp helt. När du till exempel utför bänkpress så kopplas flera andra muskelgrupper in. Detta är en viktig sak att tänka på vid styrketräning och något jag fått lära mig från grunden. Du använder inte bara pectoralis major vid bänkpress utan även triceps brachii och pectoralis minor. Triceps brachii sitter på baksida överarm och pectoralis minor sitter under pectoralis major, den stora bröstmuskeln.

Så när du bygger upp ditt träningsprogram ska du tänka på detta. Vilka muskler ska tränas ihop? Vill du arbeta med synergister eller antagonister? Alltså, vill du koppla in muskler som samarbetar med varandra eller muskler som motarbetar varandra? Jag föredrar att arbeta med synergister och har så gjort hela tiden under min träning. Den logiska slutsatsen blir då att jag tränar pectoralis major och triceps brachii under ett och samma pass. Med samma logik kan du också lägga in ett axelpass tillsammans med ovan nämnda muskelgrupp.

"Triceps brachii, eller vardagligt bara triceps, är en trehövdad muskelöverarmens baksida. Muskeln kallas trehövdad eftersom den har en infästning i underarmen vid armbågen, men tre olika infästningar i den övre delen. Den första infästningen är i överarmens övre del, den andra i axeln och den tredje i skulderbladet. Triceps ser till att armen kan räta ut sig.

När jag arbetar med pectoralis major så kopplas denna muskel in då det är näst intill omöjligt att isolera den stora bröstmuskeln. Men triceps brachii går att isolera på ett mycket effektivt sätt.
Med en triceps som redan är uppvärmd efter bröstövningarna så kan jag köra hårt och bara fokusera på just denna muskel. Om Pectoralis major är dess synergist så är biceps brachii en antagonist. Triceps ser till så att armen kan räta ut sig, biceps ser till så att du kan böja armbågsleden och rotera underarmen.

Imorgon tränar jag alltså pectoralis major, pectoralis minor och triceps brachii. Bröst och triceps på ett normalt språk. Och det viktiga är, tränar du det ena så måste du även träna det andra. Annars finns risk för något som kallas anatomisk obalans. Men detta kommer senare under veckan. Jag kommer gå igenom samtliga större muskelgrupper som jag under veckan kommer att träna, precis som jag gjort nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar