fredag 14 maj 2010

Gårdagens benpass.

Jag fortsätter på den inslagna vägen genom anatomins värld. För att jag själva ska försöka förstå och lära mig mer om mina egna muskler och hur dessa fungerar så kör jag vidare i full galopp. Igår tränade jag ett benpass och ett magpass. Gluteus maximus låter som en gammal trött general åt Julius Ceasar men är i själva verket den stora sätesmuskeln.

Gluteus maximus, eller stora sätesmuskeln, är kroppens största muskel och sitter i ryggslutet. Dess övre infästning är i bäckenbenets baksida och den nedre i lårets baksida och utsida. Denna muskel tar hand om benets rörelse bakåt.

Den här muskeln aktiverar jag bäst med benböj och benpress. Jag körde ett pyramidsett på benböjen och startade på 50kg/15 gånger och avslutade med 110kg/5 gånger. Pyramidsettet kan man göra vid den första övningen på passet. Du värmer upp musklerna ordentligt genom ett sådant sett. Jag gillar att köra ben, det gör ont visserligen, men det är en skön smärta. Jag har märkt att jag blivit betydligt starkare på benen nu än tidigare. Björnöbacken ska vara en del i den här utvecklingen.

Quadriceps (egentligen Musculus quadriceps femori) eller lårmuskeln, är en fyrhövdad muskel i lårets framsida. Denna muskel består av fyra muskler: rectus femoris, vastus intermedius, vastus lateralis och vastus medialis. Alla fyra har sin nedre infästning i knäskålen, som i sin tur fäster in i smalbenet. Tre av musklerna har sin övre infästning i lårbenet, medan rectus femoris fäster in i bäckenet, strax ovanför höften. Alla fyra arbetar då benet ska rätas ut vid knät.

Quadriceps, framsida lår, kör jag bäst på bensparken. Även benpressen kopplar in quadriceps tillsammans med stora sätesmuskeln. Jag kör fem benövningar som kopplar in de muskler som är nödvändiga att träna för att det ska bli bra. Jag kör tungt med få repetitioner blandat med pyramidsettet och många repetitioner på lättare vikt. Jag får en roligare och mer varierande träning.

Rectus abdominis är en grupp av muskler som brukar kallas raka magmuskler eller helt enkelt magmuskler.

Magen är en viktig del i min träning och det är den jag lägger fokus på. Jag försöker så gott det går isolera den muskulaturen och kör något som kallas kabel magdrag. Jag sitter upp på en bänk med kabeln placerad på mitt huvud, sen böjer jag mig ner med huvudet rakt mot mina knän. Jag kör även abdominals maskin som ska isolera på ett bra sätt. Detta varvar med en hel del situps.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar