torsdag 13 maj 2010

Axel och bicepsträning.

Deltamuskel, deltoidmuskel (latin: musculus deltoideus) är en skelettmuskel som omger axeln.Deltamuskeln har sitt ursprung i två ben: framsidan av nyckelbenets (clavicula) laterala tredjedel samt i skulderbladets distala utskott akromion (acromion) och skulderkammens (spina scapulae) bakre kant. Fästet i form av en kraftig, trekantig sena sitter mitt på överarmsbenets (humerus) laterala sida (tuberositas deltoidea). Deltamuskeln innerveras av nervus axillaris.

Tränade deltamuskelaturen igår. Det är en muskel som nog är mest utvecklad hos mig. Deltoidmuskelaturen är svår att sätta in i ett sammanhang då den finner sina antagonister i både pectoralis major och latissimus dorsi. Alltså kan jag inte köra axel tillsammans med varken bröst eller ryggövningar. Men eftersom deltamuskeln har sitt fäste i överarmen så kör jag biceps brachii tillsammans med axeln som förövrigt är svår att isolera helt. Vid många axelövningar så kopplas det in andra muskelgrupper, så som tex biceps brachii. Detta är även viktigt att veta när du ska börja styrketräna på riktigt, vilka muskelgrupper som arbetar med varandra.

Jag hade det problemet förut. Jag körde tex biceps brachii tillsammans med pectoralis major vid ett pass för att sen dagen efter köra tex deltoid och triceps brachii. Eftersom jag passet innan redan kopplat in både deltan och triceps så var jag helt slut i dessa muskler vid andra övningsdagen och den träningen blev verkningslös. Vissa väljer att köra antagonister och det finns ett speciellt träningsupplägg som går ut på antagonistträning. Men jag tycker att detta ger mig mest.

Biceps brachii (latin: musculus biceps brachii, "armens tvåhövdade muskel" eller tvåhövdade överarmsmuskeln) är en skelettmuskelöverarmens (brachium) framsida vars främsta uppgift är att böja (flexera) armbågsleden (art. cubiti) och rotera underarmen (antebrachium). Biceps brachiis antagonist är m. triceps brachii.

Biceps är dicosvennens och fjortisungens bästa vän. Ett frekvent övertränande av biceps brachii är inte bara fel det kommer att se fel ut. Anatomisk obalans har jag för mig att jag nämnde en gång tidigare och det är viktigt att ta fasta på. Kroppen ska tränas från topp till tå och du fokuserar lika mycket på lårens baksida som du fokuserar på deltoid och biceps.

Jag ser folk som står och vevar frenetiskt enbart på biceps och tror att det ska ge effekt. Mest småkillar i linnen som står i en grupp av två eller tre och spänner sig framför spegeln. Även om biceps är rolig att träna så tycker jag ändå att latissimus dorsi är roligare att träna. Men den muskeln kommer vi till senare. Antagonist - triceps. Synergist - deltoid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar